5 tips om heerlijk te slapen

Slapen is heerlijk. Maar ook ontzettend goed voor je. Voldoende slaap past perfect in een gezonde leefstijl. Je wordt er slimmer van, maar ook slanker!

Als je slaapt krijgen je hersens de tijd en rust om alles wat je die dag gedaan hebt te verwerken. Hoe meer rust ze hebben, hoe beter de informatie verwerkt wordt. Heel belangrijk dus om je hoofd de rust te gunnen die het zo hard nodig heeft.

Daarnaast zorgt voldoende rust ervoor dat je uitgerust aan je dag kunt beginnen. Sta je al moe op? Dan is dat een slecht teken. Want een vermoeid lijf gaat op een gegeven moment om energie vragen. Omdat je midden op de dag vaak niet de tijd hebt om even een dutje te doen, ga je op zoek naar iets anders dat energie geeft. Je raadt het al: eten! En dan vooral vette en suikerrijke producten, want die geven je lijf een directe energieprikkel. Fijn. Of toch niet?
Als je geregeld naar iets zoets of vets grijpt op een dag, dan kan dat veel invloed op je gewicht hebben. Het is fijn als je energie hebt om de dag door te komen, maar de hoeveelheid energie die je binnenkrijgt door deze producten te eten is meer dan je verbruikt. Hierdoor slaat de energiebalans door naar de verkeerde kant en kom je aan.

Er wordt gezegd dat een volwassen persoon ongeveer 8 uur slaap nodig heeft. De hoeveelheid slaap die een persoon nodig heeft verschilt echter. Ga voor jezelf het volgende eens na. Hoe laat ga je naar bed in je vakantie? En hoe laat word je dan uit jezelf wakker? Het verschil in tijd is jouw persoonlijke slaapbehoefte. Is dat ook de slaaptijd die je krijgt als je wekker om half 7 in de ochtend gaat?

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat nou als je in slaap vallen heel moeilijk vind of als je 's nachts 100x wakker wordt? Ik geef je 5 tips om lekker te kunnen slapen zodat jij ook slapend slim en gezond wordt.


1. Zorg voor rust

Slapen doe je in je slaapkamer. Is jouw slaapkamer een rustige omgeving? Of staat je slaapkamer vol met wasmanden met was die nog gevouwen moet worden of liggen je schoenen door de hele kamer? Maak van je slaapkamer een slaapoase door alles wat niet met slapen te maken heeft te verwijderen of alles lekker op te ruimen. Geen afleiding en prikkels, dus rustiger voor je hoofd.


2. Zet je schermen op tijd uit

De telefoon, de tv, de tablet.. Ze zijn niet weg te denken uit ons leven. Onze hersens registreren het licht dat deze apparaten geven als daglicht. Lees je graag nog je emails voor je gaat slapen? Of kijk je TV vanuit je bed? Probeer dat niet in je slaapkamer te doen en zet minimaal 1 uur voordat je gaat slapen deze schermen uit. Zo kunnen je hersens wennen aan het feit dat het avond is en dus tijd om te slapen.



3. Donker

Slapen doen we het best in het donker. Zorg er dus voor dat je slaapkamer lekker donker is. Dat vinden je hersens heel erg fijn. Want donker = slapen. Zijn verduisterende gordijnen niet stylish genoeg? Plaats dan verduisterende rolgordijnen achter je overgordijnen. Dan kun je ze overdag oprollen zodat je ze niet ziet, maar 's nachts wel profiteren van een lekkere donkere kamer.


4. Relax

Ga heerlijk ontspannen je bed in. Maak een avondwandeling voor frisse lucht in je longen. Als je thuiskomt drink je een kop (kruiden)thee en ga je eerst even in bad of onder de douche. Zet de kraan lekker warm. Je wordt hier lekker rozig van waardoor je lichaam zich ontspant.


5. Ademhaling

Heb jij moeite om in slaap te komen? Ga dan op je rug liggen met je handen op je buik en focus op je ademhaling. Doe je ogen dicht. Haal diep adem door je neus en voel je adem door je neus, langs je hals, borst naar je buik gaan. Je handen op je buik gaan omhoog. Op je uitademing doe je hetzelfde in omgekeerde volgorde. Je buik gaat omlaag en je adem gaat weer langs je borst en hals je lichaam uit. Je inademing duurt minimaal 4 tellen, je uitademing ook. Probeer tijdens het ademen te voelen waar je in je lijf spanning hebt en laat die spanning op iedere uitademing los. Je lichaam ontspant hierdoor en je zult sneller in slaap vallen.