5 redenen om wel brood te eten

Als je gezonder wilt leven of wilt afvallen, ga je vaak op zoek naar informatie die je daarbij kan helpen. Google is dan je beste vriend. Maar vaak kom je uiteenlopende informatie tegen. De een zegt dat je X wel mag eten, de ander zegt dat je dat absoluut niet moet doen. Komt dit je bekend voor?

Een van de dingen die je tegenkomt is dat je geen brood moet eten als je wilt afvallen. Maar is dat zo? Het belangrijkste wat je moet weten is dat je alleen afvalt als je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Dus of je nou brood eet, salades of alleen maar McDonalds.. als je meer energie verbruikt dan dat je eet, val je af.


Een dieet op alleen McDonalds is natuurlijk niet aan te raden. Want uiteindelijk wil je ook graag gezond leven. Je lichaam heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Veel mensen krijgen teveel koolhydraten binnen. Koolhydraten worden in je lichaam omgezet in suiker. Dat zorgt voor energie. Verbruik je die energie niet? Dan worden deze suikers uiteindelijk omgezet in vet. En inderdaad, dan kom je aan. Brood schrappen uit je dieet omdat het koolhydraten zijn, is wat mij betreft niet de oplossing. Natuurlijk kun je voorzichtiger zijn met koolhydraten, maar koolhydraten komen uit veel meer dan alleen brood. Al die koekjes, snoepjes, "gezonde mueslibars" etc zitten er ook vol mee.


Brood is namelijk ook ontzettend goed voor je, tenzij je een glutenallergie hebt (lees dan vooral niet verder). Ik geef je vijf redenen om toch brood te blijven eten:


1. Brood, daar zit wat in. Brood heb je in allerlei soorten en maten. Volkoren brood staat bij mij met stip op 1. Volkoren brood zit boordevol vezels die er voor zorgen dat je snel en langer een vol gevoel hebt. Bovendien zorgen vezels ervoor dat suiker langzamer aan je lichaam wordt afgegeven waardoor je minder snel een suikerdip krijgt. Die vezels zijn erg fijn voor je lijf en ook voor je darmen. Want vezels zijn ook goede schoonmakers en zorgen ervoor dat je darmen beter worden gereinigd.


2. Naast vezels zit er in Nederlands brood ook vaak jodium. De meeste bakkers gebruiken bakkerzout dat is aangevuld met jodium. Dit jodium is weer heel erg fijn voor onze schildklier. Onze schildklier kan niet werken zonder of met een tekort aan jodium. Een tekort bouw je in de loop van de jaren op, maar kan grote gevolgen hebben. Denk aan ernstige vermoeidheid of depressie. Zelfs ADHD kan een signaal zijn van een tekort aan jodium. Eet je voldoende boterhammen op een dag, dan zorgt dit voor minimaal de helft van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid jodium.


3. Variatie! Je lijf vindt variatie altijd fijn. Want elke dag hetzelfde eten is ontzettend saai. Dat is ook vaak een reden waarom mensen een dieet niet volhouden. Iedere dag die bak met sla of dat yoghurtje gaat op een gegeven moment erg vervelen. Brood zorgt voor variatie. Want er zijn superveel verschillende soorten. In elke broodsoort zitten veel vezels, behalve in witbrood. Bewaar dat alleen voor speciale momenten. Verder kun je heerlijk varieren met volkorenbrood, roggebrood, zuurdesembrood... Ook qua beleg kun je alle kanten op. Wees hierbij wel alert, want alleen maar chocopasta zorgt er natuurlijk wel voor dat het aantal calorieen en dus de energie die je binnenkrijgt bijzonder hard stijgt. Varieer daarom ook in beleg. Zuivelspread met komkommer of paprika, een heerlijke bietenhummus, een zachtgekookt eitje met wat chilipoeder of pindakaas met wat plakjes banaan... brood kan heel wat aan.


4. Brood is supermakkelijk. Heb je een drukke dag en ben je veel onderweg? Dan hoef je echt niet langs een pomp of de AH to go. Neem een ouderwetse lunchtrommel mee met wat goedbelegde boterhammen. En zoals ik eerder zei, varieer in dat beleg. Want waarom zou je alleen kaas op je brood doen, als het met een blaadje sla en wat komkommer en tomaat erbij nog veel lekkerder smaakt. Het ziet er ook nog eens gezelliger uit.


5. Last but not least. Het is ook nog eens hartstikke lekker. Vers brood ruikt heerlijk en smaakt des te beter. Verwen jezelf dan ook met brood van een goede bakker. Of probeer zelf eens brood te maken. Dat is makkelijker dan je denkt. Heb je een broodbakmachine? Dan is het zelfs nog makkelijker! Je kunt zelf kiezen wat je er door heen doet. Het internet staat vol fijne broodrecepten. Wat ik een heerlijke vind (vooral omdat het lekker makkelijk en snel is...) is het sodabrood van Jamie Oliver. Bonus, het hoeft niet te rijzen en kan nadat je de ingredienten door elkaar geroerd hebt zo de oven in. Uurtje wachten (of sporten, je kinderen vermaken, een boek lezen..) en klaar ben je. Echt heel fijn bij een vers gemaakt soepje.

Check het recept hier > https://www.jamieoliver.com/recipes/bread-recipes/simple-soda-bread/


Dus wees niet bang voor brood. Een boterham bevat namelijk maar 35 kCal.

Eet smakelijk!