Suikerfeest?

Vandaag is Eid al-Fitr begonnen. Een mooi feest om een periode van vasten af te sluiten. Het is een prachtige traditie waar, gedurende twee dagen, de lekkerste dingen op tafel getoverd worden. Veel zoete lekkernijen vooral. Vandaar dat dit feest de bekende bijnaam Suikerfeest heeft gekregen. Maar is suiker wel zo'n feest? Suiker is een van de meest besproken voedingsproducten van deze tijd. Het zoete goedje heeft een beruchte naam opgebouwd. Dat komt omdat we steeds meer over voeding te weten komen. Maar hoe zit het nou eigenlijk?


Je lichaam is een mooie machine. Als we koolhydraten eten zet je lichaam dit om in glucose (een suikervorm). Superfijn, want die glucose zorgt ervoor dat ons lijf energie krijgt. Die glucose komt in je bloed en daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel. Je krijgt energie, die je vervolgens verbruikt. Als je veel bewerkte koolhydraten eet of drinkt, zoals bijvoorbeeld vruchtensap, geraffineerde suiker (in koek, snoep etc) of witte bloem, dan wordt dit heel snel omgezet in glucose en heb je een hoge suikerpiek in je bloed. Eet je onbewerkte koolhydraten, zoals vers fruit (met schil), granen zoals havermout of volkoren, dan wordt suiker langzamer in je bloed opgenomen, vooral vanwege de vezels in het product.

Stijgt je bloedsuiker snel en verbruik je de vrijgekomen energie niet, dan gaat je lichaam als een gek aan het werk. Het produceert een hormoon genaamd insuline. Die zorgt ervoor dat het teveel aan glucose in je bloed sneller wordt opgenomen in je cellen waardoor je bloedsuiker daalt. Elke keer als je koolhydraten eet (snelle of langzame) produceert je lijf deze insuline. Eet je regelmatig tussendoortjes met koolhydraten (met name die snelle suikers) dan blijft je lijf deze insuline produceren. Net zo lang totdat je lichaam het niet meer aankan en je langzaam insuline resistent wordt. Je ontwikkelt dan diabetes. Dat is niet fijn....


Het is dus aan te raden om op te passen met suikers/koolhydraten. En dan met name bewerkte, geraffineerde suikers. Vermijd die hoge pieken waardoor je lichaam hard moet werken. Het is fijn op de momenten dat je energie hard nodig hebt, bijvoorbeeld voordat je gaat sporten. Maar over het algemeen vindt ons lijf het fijner als het in kleine beetjes glucose in het bloed krijgt. Je voelt je er beter door, want je hebt minder last van zgn. suikerdipjes. Je hebt langer energie. Wees dus lief voor je lijf en eet als tussendoortje vooral snacks met eiwitten en vetten. En als je dan toch liever een stuk fruit of een cracker wilt eten, eet dan met schil of volkoren, zodat suikers langzamer afgegeven worden aan je bloed.


Nooit meer suiker eten is voor veel mensen geen optie. En dat hoeft ook niet. Vandaag is het een feestdag en daar past wat lekkers bij. Dus geniet ervan!