Hoe overleef ik de feestdagen?

De donkere dagen zijn aangebroken. Geen reden om somber van te worden, want de feestdagen staan voor de deur. Wat mij betreft, echt de mooiste tijd van het jaar. Maar het kan een uitdaging zijn als je graag je gezonde leefstijl niet wilt overbelasten. Dus om je een beetje tegemoet te komen geef ik je 5 tips om die feestdagen gezond en gezellig door te komen.


1. Maak het overzichtelijk en plan

November en december zijn maanden waarin veel gebeurt. Sint Maarten, de aankomst van de Sint, Sinterklaas, Kerst x2, oudjaar en alles wat ermee te maken heeft. Vergeet de borrels hier en daar niet en dan zijn er vast ook nog mensen jarig in jouw omgeving. Het kan een beetje too much worden in deze maanden. Dus het gebruik van een planner is geen overbodige luxe deze maanden. Het geeft je inzicht. Het is echt niet zo dat alle dagen in deze maanden feeestelijk zijn. Ze zijn misschien zelfs wel op een hand te tellen. Is het dan echt nodig om elke dag uitbundig te eten of te snoepen? Op deze manier breng je voor jezelf snel in kaart wanneer jij dagen hebt die qua eten voor pieken kunnen zorgen. En daar kun je vervolgens slim op inspelen. Bijvoorbeeld door de rest van de weekdagen minder of niet te snoepen of die dagen juist extra te sporten.


2. Plan wat extra beweging in

Heb je in een week meerdere feestdagen en ben je bang dat het echt teveel van het goede gaat worden. Bedenk dan dat het allemaal om BALANS draait. Plan daarom op de feestdagen en in de volle weken extra beweging en sport in. Ga ook in de kou vaker op de fiets of lopend naar je bestemming. Op de fiets word je vanzelf warm. Plan een extra avondje in de sportschool in of ga een groter rondje hardlopen. Maar beweeg ook met het hele gezin. Maak bijvoorbeeld een flinke wandeling voorafgaand aan het kerstdiner. Of hou op SInterklaasavond een heuse sinterklaasdisco met dansjes voor de Sint arriveert. Dat helpt ook nog eens om je drukke kinderen in het gareel te houden. Via YouTube vind je leuke dansjes met dansbare muziek van bijvoorbeeld Coole Piet Diego.


3. Voeg extra groente toe

Ga je uitgebreid kokkerellen of gourmetten? Bedenk dan leuke recepten met alleen groente. Net zo gezellig, maar met minder calorieen. Maak bijvoorbeeld een heerlijk voorgerecht met groente. En kun je ze zelf niet bedenken? De wereld van het internet staat ook in deze feestelijke periode voor je klaar. Wat denk je bijvoorbeeld van een stijlvolle bietentartaar als voorgerecht of een heerlijke groenteomelet tijdens het gourmetten. Ook de borrelhapjes kun je aanpassen. Wees voorzichtig met koolhydraten zoals stokbrood en toastjes, maar kies voor een borrelplank met groente chips, luxe hammen, mozzarella, geitenkaashapjes of heerlijke wraps met zalm of kipfilet. Varieer er lekker op los en maak het feestelijk.


4. Luister naar je buik en niet naar je hoofd

Al die lekkernijen en heerlijke geuren zijn een absolute verleiding. Maar wist je dat je hoofd en je buik met elkaar kunnen praten. Niet letterlijk natuurlijk. Maar je buik geeft je hoofd een seintje als het vol zit. We vergeten echter vaak naar dit seintje te luisteren en dus eten we rustig door. Ook al zit onze buik al vol. Je weet dat je echt honger hebt, als je buik een beetje begint te knorren. Voel je dit rommelende, weeige gevoel niet? Dan heb je waarschijnlijk ook geen (grote) maaltijd nodig. Vind je het leuk om met kerst uitgebreid te koken en wil je toch voor meerdere gangen gaan? Kies dan voor kleinere gerechtjes, die licht verteerbaar zijn. Wissel af met veel groente en ga eventueel na elke gang even met elkaar van tafel om een wandeling te maken. En ook tijdens de feestdagen is het niet erg om af en toe NEE te zeggen en een snack of lekkernij af te slaan...


5. GENIET ERVAN

De feestdagen zijn ervoor om gezellig samen te komen met de mensen van wie je houdt. Natuurlijk komen er dan lekkere dingen op tafel. Doe niet te krampachtig maar geniet er ook van. Wees jezelf bewust dat je van die ene dag iets extra's eten geen 10 kilo aankomt. Hou je die 'gevulde dagen' structureel vol, dan is het een ander verhaal. Maar volg je bovenstaande tips, dan kom je gezond en wel die donkere, maar gezellige dagen wel door.