3 Tips voor supersnelle maaltijden

Iedereen heeft het wel eens druk. Vaak schiet op dat soort momenten het koken van een gezonde maaltijd erbij in. Zonde! Want een gezonde maaltijd op tafel toveren hoeft echt niet lang te duren. Sterker nog, er zijn zat recepten die je binnen 15 minuten op tafel tovert. Sneller dan de pizzakoerier doorgaans bij je aanbelt.. Ik geef je 3 tips om toch snel een gezonde maaltijd op tafel te toveren.


1. Plan!

Er zijn van die dagen in de week dat je van alles te doen hebt. Een late vergadering, sportlessen van je kinderen of misschien wel van jezelf. Je weet dat deze dagen eraan komen. Wees daar op voorbereid. Kook op de dagen dat je het rustig hebt grotere aantallen en vries dat in. Op je drukke dagen tover je die heerlijke maaltijd met wat hulp van een pan of magnetron zo weer op tafel. Stoofpotten, goed gevulde soepen en een rijke bolognesesaus voor de pasta zijn hier uitermate geschikt voor. Maar wat dacht je van restjes gekookte aardappels. Die zijn de volgende dag nog lekkerder als je ze met wat olie of boter opbakt in een koekenpan. Wat salade erbij en bijvoorbeeld een stukje vis of een heerlijke biefstuk. Binnen 10 minuten aan tafel. Gegarandeerd.


2. Houd je voorraadkast gevuld

Na een drukke dag wil je niet ook nog naar de supermarkt. Je hoofd is vol en dan nog gaan bedenken wat je moet gaan eten, is geen goed idee. Vaak belanden er dan kant-en-klaarmaaltijden of diepvriespizza's in je mandje. Iets waar je achteraf weer spijt van krijgt. Houd je voorraadkast gevuld met handige ingredienten die binnen no time een heerlijke maaltijd op tafel toveren. Investeer in slimme groentes uit blik of glas zoals mais, tomatenblokjes en doperwten. Gecombineerd met wat bruine bonen of kidneybonen en wat gedroogde kruiden zorgen ze voor een heerlijke vegetarische chili. Deze serveer je bijvoorbeeld op een wrap.

Eieren zijn ook onmisbaar. Met wat verse groentes zoals paprika's en spinazie (kan ook uit de diepvries) maak je snel een boerenomelet. Heerlijk op een geroosterde boterham. Eventueel fleur je die nog wat op met gerookte kipblokjes of gerookte zalm. In de koelkast redelijk lang houdbaar.


3. Laat je inspireren

Heb je nou echt geen idee wat je moet maken in korte tijd of met weinig ingredienten? Dan is internet je grote vriend. Kijk op de website van het Voedingscentrum bijvoorbeeld. Zij hebben een superhandige receptendatabase. Vul in met welk ingredient je wilt werken of hoe lang je in de keuken wilt staan en er rolt een recept uit dat altijd gezond verantwoord is.


Kortom, er is geen excuus meer om voor een snelle, ongezonde hap te gaan in drukke tijden. Gezond eten is niet moeilijk en kost niet meer tijd dan eten halen of laten bezorgen. Gun je lijf die vitamines, zeker in drukke tijden heb je ze hard nodig.