3 Tips om je winterdip te slim af te zijn

Ahhhhhh… ik had vroeger zo veel last van die ellendige winterdip. Zo aan het einde van de kerstvakantie, als al de gezelligheid weggeebt wat, dan werd het pas echt koud en donker. Ook in mijn hoofd… Aan dat koud en donker buiten kunnen we helaas niet zoveel doen. Maar dat gevoel in je hoofd, dat hoef je niet te hebben. Tegenwoordig kan ik daar veel beter mee omgaan. Eigenlijk door het tegenovergestelde te doen van wat ik vroeger deed. Ga jij ook de strijd aan? Gebruik dan deze drie tips:


1.Blijf bewegen!

Als ik me ellendig voel, dan blijf ik het liefst opgerold liggen wachten tot het overgaat. Bij voorkeur in de hoek van de bank, met een deken (over mijn hoofd). Maar ik ben geen ster in wachten, dus ik zat mezelf alleen maar in de weg en ik vond mezelf zieliger en zieliger. Tot ik besloot op te staan en in plaats van te wachten tot dat gevoel wegging in actie te komen.

Tijdens de donkere korte dagen beweeg ik veen beetje extra. Het liefst buiten. Want beweging stimuleert je bloedsomloop. Je krijgt het er warmer van waardoor je jezelf comfortabeler voelt. Daarnaast zorgt beweging ook voor endorfine. Dit is je gelukshormoon. En laat je dat nou net nodig hebben om weer wat licht in je hoofd te krijgen. Tot slot is buiten bewegen helemaal goed voor je. Je lichaam snakt naar vitamine D en die krijg je vanzelf binnen door veel buiten te zijn. Mijn favoriete activiteit is toch wel wandelen, het liefst over het strand en met tegenwind. Dat zorgt voor meer zuurstof in mijn lijf en lekkere rode wangen :-)


2. Comfort food

Inderdaad: eten. En dan bedoel ik geen chocolade, pizza of sushi waar je misschien behoefte aan denkt te hebben als je zielig op de bank hangt…

De winter vraagt om heerlijke, verwarmende gerechten. Comfort food zijn die gerechten die je van binnen een warm gevoel geven, die goed voeden en vullen en die zorgen voor extra energie. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld heerlijke stevige soepen (erwtensoep of een dikke pompoensoep) en stoofpotten. Maar een goede stamppot is ook prima. Zorg wel dat je extra groentes in je gerechten verwerkt. Eet deze periode ook eens wat vaker vegetarisch (mocht je dit nog niet doen). Je lijf heeft de extra vitamines uit groente hard nodig. Dat zorgt voor een hoge weerstand waardoor je je uiteindelijk veel minder ellendig voelt.


3.Gezelligheid kent geen tijd

De decembermaand is vaak knettergezellig. Je viert een feestje hier en daar, bent vaak onder de mensen en iedereen is in een goede stemming. Na oud & nieuw sterft dat gevoel direct weg. Maar waarom? Juist in januari heeft iedereen die goede vibes nodig. Je wilt die donkere dagen niet alleen doorbrengen. Maak er dan wat van. Ga er op uit met je vriendinnen. Plan extra gezellige avondjes in met je gezin. Juist nu. Omring jezelf met de mensen die je lief vindt. Want door aanraking (van schouderklopje tot fijne seks) of oogcontact met iemand die je waardeert maakt je lijf oxytocine aan. Dit zogenaamde knuffelhormoon maakt ons gelukkig en ontspannen.

Ik hoop dat deze tips jou ook gaan helpen om de overige wintermaanden door te komen. Maak er wat van!